Halál chov a porážka zvířat

O halál porážce:

Porážku zvířat způsobem « dzabíha » což je jednou z podmínek pro to, aby bylo maso zařazeno mezi halál potraviny, je nařízená Bohem a praktikovali ji všichni proroci, od Abraháma přes Mojžíše, mír s nimi všemi, po Mohameda. Někteří lidé neznají správnou halál porážku a říkají, že není vhodná. Ale myslíte si, že by proroci, známí svou péčí o zvířata, jako byli Ježíš, nebo Mohamed, mír s nimi, nějakým způsobem podporovali něco, co by zvířatům ubližovalo? Můžeme nalézt studie, kde vychází přeříznutí tepny a omdlení zvířat a jejích vykrvácení jako pro zvířata nejméně bolestivá metoda, v porovnání s elektrickými šoky, zabíjením úderem či střelbou. Také vycházíme z toho, že se jedná o nejlepší metodu při zbavování masa krve a celkově nejlepší kvalitu pro konzumenty. Jsme tedy rádi, že Česká republika patří k zemím, které umožňují židům a muslimům tuto metodu porážky a nevidíme v ní nic špatného.
Podotýkáme ještě, že ideální halál porážka by neměla být ve velkochovech, ale i přesto v nich existuje jako automatizovaná (např. u drůbeže) a není zde rozdíl ve způsobu porážky – firma má jeden stroj, ne dva. Jediným rozdílem mezi halál a nehalál masem je pak to, že při spuštění stroje a jeho chodu je přítomen muslim, který vykonává potřebné úkony a při jiné směně, produkující nehalál maso, je tam nemuslim. Při jedné směně dostanou krabice nálepku halál a při druhé nikoliv. V případě boje za dobré podmínky zvířat bychom doporučili první bojovat proti továrnímu a automatizovanému zpracování masa jako takovému.


Názory na halál porážku od odborníků:

  • halal symbol1) Jak se vyjádřil Pavel Bělobrádek, místopředseda vlády ČR pro vědu, výzkum a inovace, předseda KDU-ČSL:
    Jako veterinář, který pracoval řadu let na jatkách, mam kurz dle zákona na ochranu zvířat a jsem tedy oprávněn nad rámec studia posoudit, co tyrani je a co ne, Ph.D. mám z ochrany zvířat proti týrání, v disertační praci zabýval jsem se ochranou jatečných zvířat i vzhledem k naší a evropské legislativě. Dovoluji si říci, že ve vrcholové politice není nikdo vzdělanější než já v tomto oboru. Skutečně mohu s plnou odpovědností říci, že tento tradiční muslimský způsob porážení zvířat neznamená jejich týrání.
    Pokud se halal provádí správně – o čemž není důvod u českých certifikovaných jatek pochybovat – je de facto srovnatelná s kosher porážkou. V obou případech správné praxe je zvíře poraženo rychle a bez zbytečného utrpení.
    Veřejnost je možná ovlivněna záběry rituálních porážek prováděných muslimy – amatéry – v ulicích během islámských svátků. V těchto případech skutečně nemusí být vždy dodržen správný postup a zvíře může trpět. Tomu ovšem nezabráníme zákazu u nás. Naopak, legalita umožňuje i kontrolu. V žádném případě to však není případ českých jatek.
    Ostatně kdyby halal, stejně jako kosher, bylo v rozporu s přísnými českými zákony proti týrání zvířat, nemohl by být tento způsob porážení zvířat povolen. O tom opravdu něco vím.
  • 2) Článek na téma: Je islámský způsob porážky oproti konvenčímu krutý vůči zvířatům? Výběr z textu: „Islámský způsob porážky přeříznutím karotid ostrým nožem za současného vzpomenutí jména Božího (tzv. halál porážka, neboli arab. ذَبحٌ zebh) je často odmítán jako nepřípustné týrání zvířat a krutost, záměrně způsobující zvířatům bolest a utrpení. Srovnejme tedy konvenční a halál porážku z hlediska jejich ohleduplnosti k usmrcovaným hospodářským zvířatům a z hlediska jejich potenciálních zdravotních rizik pro spotřebitele…“ celý text na http://e-islam.cz

Co říkají muslimové o halál (zejména o mase) 

Halál porážka v praxi – s českými titulky: